Essentiële vetzuren - Omega - 3

 
Kenmerken
Gunstige invloed op hart en bloedvaten
Bronnen
Vette vissoorten zoals makreel, haring, paling, sardines, tonijn, zalm
ADH (volwassen man)
Bovengrens
In ieder geval 5 x ADH
 
 
 
Al langer is bekend dat het eten van vette vis goed is voor hart en bloedvaten. Dat blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek onder Eskimo's. Het belang van voldoende essentiële vetzuren en dan met name van EPA en DHA (ook wel Omega N-3 vetzuren genoemd) is duidelijk. EPA en DHA komen rijkelijk voor in vette vis. Aangetoond is dat een voldoende voorziening van deze vetzuren tijdens de zwangerschap van belang is voor ogen en zenuwstelsel. Artsen schrijven extra EPA/DHA nogal eens voor aan kinderen met ADHD.
 
Ooit werden de onverzadigde vetzuren vitamine F genoemd. Dit is inmiddels achterhaald. Esentiëel zijn in ieder geval EPA en DHA. EPA kunnen we zelf in he tlichaam ook aanmaken. DHA dachten we ook, maar dit schijnt toch niet zo te zijn. Het zou daarom goed kunnen zijn dat binnenkort het vetzuur DHA wel de status van vitamine krijgt.
 
Vitunique heeft EPA/DHA capsules voor volwassenen en een EPA/DHA vloeibare vorm voor kinderen.