Vitamine C

Kenmerken
Van belang voor de weerstand en celdeling, gezonde botten, nagels, huid en haar, goed kunnen zien, synthese van DNA en eiwitten, geheugen, vruchtbaarheid, normaal testosteron nivau, metabolisme van vitamine A, koolhydraten en vetzuren, bescherming cellen tegen oxidatieve stress
Bronnen
Fruit, vruchtensappen, groenten en aardappelen
ADH (volwassen man)
Bovengrens
In ieder geval 25 x ADH
 
          
 
Kenmerken Vitamine C: IJzeropname weerstand, vermoeidheid, antioxidant, ondersteunt vitamine E, goed voor de ogen.

Het wateroplosbare Vitamine C is eigenlijk een manusje van alles. De belangrijkste functie in het lichaam is die van antioxidant. Vitamine C beschermt bij veroudering en speelt een belangrijke rol bij het verhogen van de weerstand. Vitamine C draagt ertoe bij dat ijzer uit bijvoorbeeld groente goed door het lichaam kan worden benut. Vitamine C ondersteunt de invloed van vitamine E, is in het lichaam nodig voor de vorming van carnitine (een stof die betrokken is bij het transport van vetzuren in het lichaam) en helpt bij vermoeide spieren.

De belangrijke functies van vitamine C vormen misschien ook wel de reden waarom de meeste zoogdieren zelf vitamine C naar behoefte kunnen produceren. Alleen de mens en de cavia kunnen dit niet. Honden bijvoorbeeld kunnen wel tot grammen per dag produceren. Omdat vitamine C zo veelzijdig is, is het moeilijker aan te geven hoeveel er per dag nodig is.

Wetenschappers zijn het er niet over eens hoeveel vitamine C we per dag nodig hebben. Voedingskundigen houden het op tussen de 35 en 250 mg per dag. Anderen menen dat we net als andere zoogdieren op basis van ons lichaamsgewicht wel grammen per dag zouden mogen innemen. U kunt het volgende aanhouden: Neem als basis de aanbevelingen van de Gezondheidsraad
(zie onder essentiële voedingsstoffen), plus als je rookt 50 mg per dag. In een Vitunique receptuur wordt hiermee rekening gehouden. Als je je weerstand wilt verhogen of extra vitamine C als antioxidant wilt innemen kan dit zonder bezwaar tot maximaal 1000 mg per dag. De meeste mensen beginnen bij dagelijks meer dan 600 - 750 mg vitamine C de overtollige vitamine C als oxaalzuur uit te plassen.

Mensen met aanleg voor nierstenen kunnen er rekening mee houden dat oxaalzuur een belangrijke bouwsteen is van nierstenen. Nu zal 1 gram extra Vitamine C geen nierstenen veroorzaken, maar het advies is wel om in dat geval niet zo maar grammen extra Vitamine C te gaan slikken. Overleg dan liever eerst met uw arts.
 
Vitamine C functioneert in ons lichaam als anti-oxidant, maar doet dat ook in levensmiddelen. Appelmoes zou zonder de toevoeging van ascorbinezuur = E300 = vitamine C al gauw bruinverkleuren door oxidatie van aminozuren. Hammen en worsten zouden zonder toevoeging van natrium-ascorbaat = E330 = ook Vitamine C snel hun roze kkleur verliezen en grijs grauw worden.