Vitamine D

Kenmerken
Belangrijk voor: ontwikkeling en groei; calcium en fosfor huishouding; weerstand; goede werking van de spieren. Draagt bij aan het behoud van sterke botten, verhoogt de opname van de mineralen Calcium en Fosfor in de botten. De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Zonlicht maakt in de huid vitamine D aan. bij onvoldoende blootstelling aan de zon of bij mensen met een donkere huid (huid die niet verbrand in de zon) wordt er minder vitamine D aangemaakt. Het advies is dan 10 mcg per dag extra te nemen.
Bronnen
Vette vis, eieren, margarine, halvarine, bak & braadproducten, zuivel en vlees.
Zonlicht is de belangrijkste bron. Ongeveer 2/3 van de vitamine D die we nodig hebben wordt door de zon in de huid aangemaakt.
ADH (volwassen man)
10 microgram oplopend met leeftijd tot 20 mcgram (klik hier voor meer aanbevelingen)
Bovengrens
In ieder geval 10 x ADH
 
          
 
Het vetoplosbare vitamine D (meer exact aangeduid als D3) is naast vitamine A de enige vitamine die het lichaam uit een voorstadium, een pro-vitamine dus, kan maken. De mens dekt zijn behoefte aan vitamine D, dat ook ergocalciferol wordt genoemd, uit twee bronnen: dierlijke producten en de zon; het lichaam maakt in de huid vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Vitamine D wordt ook toegevoegd aan margarine, halvarine en dieetmargarine. Vitamine D speelt vooral een belangrijke rol bij de calciumhuishouding in het lichaam. Het zorgt ervoor dat calcium uit de voeding wordt opgenomen en juist verdeeld over de verschillende organen en weefsels. Bovenal verhoogt vitamine D de opbouw van calcium in de botten. Daarmee is het essentieel voor de ontwikkeling van het skelet en het behoud van sterke botten. Vitamine D zorgt er ook voor dat teveel calcium via de urine wordt uitgescheiden.

Recent onderzoek toont aan dat:
- vitamine D3 een rol speelt bij de celdeling en celregulatie, onder andere in het immunsysteem.
- vitamine D3 bijdraagt aan het behouden van normale spiersterkte, van belang voor sporters, maar ook voor ouderen.
 
De Gezondheidsraad heeft vanwege de nieuwe inzichten over vitamine D de aanbevelingen voor alle leeftijden verhoogd tot 10 microgram en zelfs 20 microgram voor kinderen tot 4 jaar en 70-plussers. Mensen met een donkere huid wordt aangeraden dagelijks 10 microgram extra in te nemen. En mensen met een blanke huid die gemiddeld geen 15 minuten buiten zijn met hoofd en handen onbedekt wordt aangeraden dagelijks 10 microgram extra in te nemen. Te hoge doseringen kunnen eigenlijk alleen maar ontstaan door een teveel aan levertraan en/of hooggedoseerde niet vrij verkrijgbare vitamine A/D supplementen.