Als ik gezond eet, krijg ik dan voldoende vitamines en mineralen binnen?

Als een gemiddeld actieve volwassene dagelijks 200 gram groenten, twee stuks fruit, ruim volkoren producten, zuivelproducten (melk, yoghurt, kaas), margarine of boter gebruikt, om de dag vette vis en eieren eet en bakt/braadt in olijfolie, dan is dat een goede basis. Voor de doorsnee Nederlander lijkt dit te hoog gegrepen. Wij komen hooguit aan gemiddeld 150 gram groenten en 1 stuk fruit.

Voor de goede orde: we weten nog lang niet genoeg over de stoffen in onze voeding die van belang zijn voor het behoud van een normale gezondheid en over de hoeveelheden die we daarvan precies nodig hebben. In groenten en fruit zitten waarschijnlijk ook andere stoffen dan vitamines en mineralen die nodig zijn voor het behouden van een normale gezondheid. Vandaar het advies om vooral gevarieerd te eten.

Ouderen kunnen de aanbevolen hoeveelheid vitamine D niet uit de voeding halen. Verder lukt het vrouwen die zwanger willen worden vaak niet om voldoende foliumzuur uit de voeding te verkrijgen. Ook de mate waarin het lichaam in staat is ijzer op te nemen, valt vaak tegen. Mede reden waarom vrouwen in de vruchtbare leeftijd vaak een ijzertekort hebben. Als iemand veganistisch eet en dus niets van dierlijke oorsprong dan is het niet mogelijk voldoende vitamine D en B12 op te nemen.