Vitamines en gezonde ogen

Onderwerpen:

 
Voeding en gezonde ogen
Naarmate we ouder worden neemt het risico op cataract (grijze staar) en leeftijd gebonden macula degeneratie (LMD) toe. Het lijkt er op dat oxidatieve schade aan de lens, het netvlies en de macula veroorzaakt door de UV straling in het zonlicht een belangrijke rol speelt. Mensen met blauwe of grijze ogen zijn hiervoor veel gevoeliger dan mensen met bruine ogen en het dragen van een zonnebril is zeker voor de eerste groep aan te raden. Anti-oxidanten uit groenten en fruit lijken bescherming te bieden en voldoende inname van Omega-3 vetzuren lijkt ook te helpen. LMD patiënten hebben baat bij het innemen van extra vitamine E, C, carotenoïden en Zink. Voor de ogen zijn de carotenoïden Bèta-caroteen, luteïne en zeaxanthine van belang.
 
         
 
Vitamine A
Vitamine A is vooral ook bekend in relatie tot het behoud van goede ogen. De staafcellen op het netvlies bevatten een lichtgevoelig pigment (rhodopsin) dat bestaat uit eiwitten en vitamine A. dit pigment valt uiteen als er licht valt op een staafcel, wat doorgegeven wordt als een elektrische impuls aan de hersenen. Deze impulsen worden dan in een beeld omgezet. Tegelijkertijd wordt weer nieuw pigment opgebouwd, waarvoor dus weer vitamine A nodig is.
 
Luteïne en zeaxanthine
Van de carotenoïden luteïne en zeaxanthine is bekend dat ze vooral in de gele vlek (macula) op het netvlies achter in het oog voorkomen en dat het sterke anti-oxidanten zijn. Gebleken is dat extra anti-oxidanten (combinatie van vitamine C en E, Bèta-caroteen en zink) bescherming bieden. Bèta-caroteen zit veel in wortels maar ook in citrusvruchten en spruitjes.
 
Luteïne en zeaxanthine vindt je meestal samen in groenten en fruit. Vooral in maïs en gele paprika. Maar ook veel in spinazie, broccoli en boerenkool.
 
Deze twee carotenoïden beschermen het oog tegen het zonlicht. Beiden zitten in hoge concentraties in de gele vlek achter in het oog, ook wel de macula genoemd.
 
Zeaxanthine vooral helemaal in het midden. De macula zorgt ervoor dat we scherp kunnen zien. Dat heb je nodig om een boek te kunnen  lezen, maar ook om TV te kijken of te kunnen autorijden.
 
De macula staat dagelijks bloot aan de UV straling uit het zonlicht. Luteïne en zeaxanthine maken naar wij aannemen de door UV straling in het oog ontstane vrije radicalen onschadelijk, voordat deze schade aan de macula cellen kunnen doen. Hierbij speelt een goede voorziening van de vitamines C en E en het mineraal zink ook een belangrijke rol . Vooral mensen met lichtgekleurde ogen zijn hiervoor gevoelig. Het dragen van een zonnebril is voor hen geen luxe.
 
Vanaf een leeftijd van 60 tot 70 komt macula degeneratie voor. In de gele vlek achter in het oog ontstaan een soort microscopisch kleine wratjes, die het scherp zien steeds moelijker maken. De schatting is dat in Nederland meer dan 350.000 mensen dat meer of minder ernstig hebben.
Het is wetenschappelijk nog niet 100% zeker dat vooral deze 2 cartotenoïden beschermen, maar het lijkt er heel erg op en daarom nemen wij het zekere voor het onzekere. De Vitunique recepturen bevatten altijd een basis hoeveelheid Luteïne en zeaxanthine, maar voor mensen met lichtgekleurde ogen extra.
 
    
 
Essentiële vetzuren
Deze vetzuren, ook wel Omega-3 vetzuren genoemd, spelen een belangrijke rol voor de ogen en het zenuwstelsel en het in conditie houden van de huid. Maar vooral bij het gezond houden van hart-en bloedvaten. De beiden vetzuren EPA en DHA lijken de belangrijkste te zijn en zitten vooral in vette vis zoals haring, makreel, zalm, sardines en paling. Vandaar dat Vitunique u adviseert 1 tot 2 keer per week vette vis te eten. Houdt u daar niet van, dan kunt u een Vitunique Omega-3 supplement bestellen. Deze supplementen leveren 1 tot 2 gram EPA/DHA per week. Aangetoond is ook dat een voldoende voorziening van deze vetzuren tijdens de zwangerschap van belang is voor de ontwikkeling van de ogen en het zenuwstelsel van het kindje.
 
Vitamine C
Kenmerken vitamine C: IJzeropname, weerstand, vermoeidheid, anti-oxidant, ondersteunt vitamine E, goed voor de ogen .
Het wateroplosbare vitamine C is eigenlijk een manusje van alles. De belangrijkste functie in het lichaam is die van anti-oxidant. Vitamine C beschermt bij veroudering en speelt een belangrijke rol bij het verhogen van de weerstand. Vitamine C draagt ertoe bij dat ijzer uit bijvoorbeeld groente goed door het lichaam kan worden benut. Vitamine C ondersteunt de invloed van vitamine E, is in het lichaam nodig voor de vorming van carnitine (een stof die betrokken is bij het transport van vetzuren in het lichaam) en helpt bij vermoeide spieren.
 
Vitamine C beschermt de lens en het hoornvlies als anti-oxidant. Ook zorgt het wateroplosbare vitamine C ervoor dat de vetoplosbare anti-oxidant vitamine E en de carotenoïden Bèta-caroteen, luteïne en zeaxanthine langer werkzaam zijn.
 
Vitamine E
Gebleken is dat vitamine E als anti-oxidant vooral beschermt tegen vrije radicalen, met name zuurstofradicalen, die bij diverse lichaamsprocessen vrijkomen. Het gaat dan met name ook om bescherming bij veroudering. Als in het lichaam vitamine E als anti-oxidant verbruikt wordt, dan kan naar aangenomen wordt vitamine C de vitamine E weer activeren. Vandaar dat Vitunique adviseert extra vitamine te combineren met extra vitamine C.
 
Onderzoek vitamine B-complex en macula degeneratie
Studies wijzen op een direct verband tussen homocysteïne-concentratie in het bloed en het risico op leeftijdsgebonden macula degeneratie (LMD).
 
Het doel van een amerikaanse studie was om het voorkomen van LMD te onderzoeken met toepassing van ee B-complex therapie.
 
Er werd een studie gehouden onder 5442 vrouwelijke werkers in de gezondheidszorg van 40 jaar of ouder met al bestaande hart- en vaatziekten of 3 of meer hart- en vaatziekten risicofactoren.
 
Een totaal van 5205 van deze vrouwen hadden bij aanvang géén diagnose van LMD. Deelnemers werden willekeurig toegewezen aan het dagelijks ontvangen van een combinatie van foliumzuur (2,4 mg), vitamine B6 (50mg) en vitamine B12 (1 mg) of een placebo.
 
Na een gemiddelde van 7,3 jaar van de behandelingen, waren er 55 gevallen van LMD bij de combinatie behandelde groep en 82 in de placebogroep.
 
Bovenstaande gegevens uit het onderzoek onder een groot aantal vrouwen met een hoog risico op hart- en vaatziekten geven,  volgens de onderzoekers, aan dat het innemen van voldoende foliumzuur, vitamine B6 en vitamine B12 het risico op LMd kan verminderen.
 
Mijn inname van deze voedingsstoffen
Bent u nieuwsgierig naar uw inname van deze voedingsstoffen? Doe dan de gratis vitaminetest. Deze test vergelijkt uw inname van deze voedingsstoffen via de voeding met de aanbevelingen van de Gezondheidsraad en een eventueel verhoogde behoefte voor uw leefstijl. Ook krijgt u uitgebreid advies over uw voeding en levensstijl.  En wanneer u als gevolg van een te lage inname van bepaalde vitamines en mineralen een tekort zou kunnen hebben, dan kunt u dit, als u dat wilt, aanvullen met supplement.
 
Nadat u de Vitaminetest heeft gedaan kiest het programma uit meer dan honderd recepturen, die receptuur die het beste bij u past. Het is uw garantie dat u de juiste hoeveelheid vitamines, mineralen, carotenoïden en flavonoïden inneemt, passend bij u persoonlijk en uw levensstijl en voedingspatroon.
 
Nadat de Vitunique software uw gegevens heeft geanalyseerd, kan het zijn dat u een aanvullend advies krijgt. Bijvoorbeeld dat u het voedingssupplement op maat dient aan te vullen met Omega-3 capsules en Calcium tabletjes.
 
Doet u de Vitaminetest liever schriftelijk?
 
Dat kan met de Vitaminetest brochure. U kunt ons daarvoor bellen of uw aanvraag via "contact" bij ons indienen. U ontvangt de test dan per post en vult deze thuis in. Daarna stuurt u de test naar ons op. Wij doen de rest.