Veelgestelde vragen

Je titel komt hier

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Hoe betrouwbaar is de Vitunique vitaminetest?

Onze vitaminetest is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit Wageningen en de Hogeschool voor Voeding en Diëtetiek in Nijmegen, met als doel je te helpen bij het beantwoorden van vragen als ‘Wat is goed voor mij en welke dosering heb ik nodig?’. De test maakt het vervolgens mogelijk de ‘Multi op maat’ samen te stellen, zodat je niets te veel, maar ook niets te weinig hoeft in te nemen. Wanneer een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid wordt aangepast door het voedingscentrum, verwerken wij dit in de test waarmee ook de receptuur verandert. Dit kan een zeer specifieke aanpassing zijn, voor bijvoorbeeld een zwangere vrouw of een man van middelbare leeftijd.

Zijn de producten van Vitunique veilig?

Vitunique gebruikt alleen de best beschikbare bestanddelen (wij hanteren dezelfde standaarden als voor baby- en klinische voeding). Deze voldoen voldoen aan de Nederlandse normen (conform EU wetgeving) voor voedselveiligheid, en onze samenstellingen zijn gebaseerd op de publicaties van de gezondheidsraad, de voedingsraad en de Nederlandse voedingsmiddelentabel, waar nodig aangevuld met de Souci Fachmann Kraut database. Ieder supplement wordt conform de geldende HACCP- en GMP-normen geproduceerd. Waar mogelijk, gaan wij net een stap verder met onze producten. Zo hebben onze capsules een plantaardige oorsprong, waarmee ze vriendelijk zijn voor je maag.

Wat is een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)?

De Gezondheidsraad geeft voedingsadviezen op basis van de gemiddelde mens, de gemiddelde voeding, enzovoort. Zo was er in het verleden alleen een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor de doorsnee gezonde volwassen man. Deze ADH geeft aan hoeveel de doorsnee Nederlandse man gemiddeld van een bepaalde vitamine zou moeten innemen. Op die manier zou de behoefte van ongeveer 90% van de mannen aan die vitamine gedekt moeten zijn. Later zijn er op grond van nieuwe wetenschappelijke inzichten voor diverse vitamines aanvullende adviezen gekomen voor (zwangere) vrouwen, kinderen en ouderen. Recent heeft de Nederlandse Gezondheidsraad de adviezen verder uitgebreid met extra vitamine C voor rokers. Vitamine D3 en E voor alle doelgroepen. Komende jaren zullen er nog meerdere aanvullende adviezen volgen. Het gaat nog steeds om gemiddelden en niemand is gelijk, maar de ADH is een goed uitgangspunt. Vitunique gaat in haar berekeningen uit van de meest recente aanbevelingen.

Basis voor de berekeningen van Vitunique zijn de publicaties van de Nederlandse Gezondheidsraad plus de gegevens gepubliceerd in de Nederlandse Voedingsmiddelen Tabel.

Is er verschil tussen natuurlijke en synthetische vitamines?
In feite is er geen verschil tussen zogenaamde natuurlijke en synthetische vitamines. Een vitamine is immers een unieke stof die een essentiële functie vervult in het lichaam. Wel zijn er verschillen in stabiliteit en opneembaarheid tussen de vitamines die in onze voeding voorkomen en die aan supplementen worden toegevoegd. Zo bevatten worteltjes veel Bèta-caroteen, maar als we ze rauw eten kan ons lichaam er maar weinig Bèta-caroteen uithalen. Koken we de worteltjes eerst en verwerken we ze in bijvoorbeeld hutspot met een beetje vet, dan kan het lichaam de Bèta-caroteen wel tien keer zo goed opnemen. De Bèta-caroteen die aan supplementen wordt toegevoegd, is al in wat olie opgelost.

Graankorrels bevatten veel B-vitamines, maar tijdens het vermalen, uitzeven en bakken gaan er veel verloren. Een deel van de vitamine C in aardappelen en groenten gaat verloren tijdens bewaren en koken. In Vitunique supplementen blijven vitamines stabiel tot ze worden ingenomen.

De Vitunique supplementen voldoen aan hoge kwaliteitseisen en zijn voor iedereen geschikt. Er worden geen ingrediënten gebruikt van dierlijke oorsprong, ook niet voor de capsules. Onze capsules zijn gemaakt van cellulose en niet zoals gebruikelijk van dierlijke gelatine.

Graankorrels bevatten veel B-vitamines, maar tijdens het vermalen, uitzeven en bakken gaan er veel verloren. Een deel van de vitamine C in aardappelen en groenten gaat verloren tijdens bewaren en koken. In Vitunique supplementen blijven vitamines stabiel tot ze worden ingenomen.

De Vitunique supplementen voldoen aan hoge kwaliteitseisen en zijn voor iedereen geschikt. Er worden geen ingrediënten gebruikt van dierlijke oorsprong, ook niet voor de capsules. Onze capsules zijn gemaakt van cellulose en niet zoals gebruikelijk van dierlijke gelatine.

Waarom kan je voedingstoffenbehoefte veranderen als je ouder wordt?

Op hogere leeftijd worden mensen doorgaans minder actief, eten ze minder en krijgen dus minder vitamines binnen met de voeding. Als dit eten ook nog uit de grootkeuken komt, waar bij de bereiding vaak vitamines verloren gaan, dan vermindert de vitamine-inname nog meer. Maag en darm kunnen vitamines, zoals B12, soms ook minder goed opnemen.

Daarbij komt dat ouderen een aantal vitamines extra nodig hebben. De Nederlandse Gezondheidsraad geeft in zijn meest recente advies aan, dat mannen en vrouwen vanaf 50 jaar voor het zolang mogelijk behouden van sterke botten extra vitamine D en Calcium nodig hebben. Voor vrouwen vanaf 50 jaar is het advies voor vitamine D 10 microgram, vanaf 60 jaar 15 microgram en vanaf 70 jaar zelfs 20 microgram per dag. Voor Calcium is het advies voor bijvoorbeeld mannen vanaf 50 jaar 100 milligram extra en vanaf 70 jaar 200 milligram extra. Een voldoende inname van B-vitamines wordt steeds meer in verband gebracht met het goed blijven functioneren van ons geheugen op latere leeftijd. Gebleken is dat ouderen zich daar prettig bij voelen en dat ze goed slapen.

Waarom heb je meer Vitamine C nodig als je rookt?
Door het roken komen in het lichaam veel vrije radicalen vrij die allerlei reacties kunnen veroorzaken en onder meer in verband worden gebracht met veroudering. Vitamine C vangt vrije radicalen af. Rokers hebben daarom volgens de Gezondheidsraad vijftig procent meer vitamine C nodig. Maar het beste is natuurlijk te stoppen met roken.
Kun je te veel vitamines en mineralen binnenkrijgen?
Te weinig is niet goed, maar te veel ook niet. Bij vitamines moet een onderscheid worden gemaakt tussen in vet oplosbare vitamines (waarvan het lichaam een voorraad kan opbouwen) en in water oplosbare vitamines waarvan een teveel vrij snel met de urine het lichaam verlaat.

Voor de in vet oplosbare vitamines A en D geldt een marge van 5 keer de ADH. Voor de in vet oplosbare vitamine E en K liggen de bovengrenzen in ieder geval boven 25 x de ADH.

De rest van de vitamines is in water oplosbaar. Voor foliumzuur is de marge van 5 x de ADH in elk geval ook goed, maar waarschijnlijk ligt de grens hoger. Voor de overige vitamines ligt de bovengrens op minimaal 25 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Voor de meeste mineralen zijn de marges smaller. Voor calcium bijvoorbeeld is 2 keer de ADH de bovengrens. Een risico voor een te hoge inname van vitamines en mineralen uit de voeding ontstaat eigenlijk alleen als u veel lever eet en/of hooggedoseerde supplementen inneemt die niet voor u zijn bestemd.

De hoogste aanvulling, die een supplement van Vitunique kan geven is voor vitamine A en D en voor mineralen 1 keer de ADH en voor de overige vitamines 3 keer de ADH. Je blijft met een Vitunique supplement daarom altijd ver verwijderd van de bovengrens.

Als ik gezond eet, krijg ik dan voldoende vitamines en mineralen binnen?

Als een gemiddeld actieve volwassene dagelijks 200 gram groenten, twee stuks fruit, ruim volkoren producten, zuivelproducten (melk, yoghurt, kaas), margarine of boter gebruikt, om de dag vette vis en eieren eet en bakt/braadt in olijfolie, dan is dat een goede basis. Voor de doorsnee Nederlander lijkt dit te hoog gegrepen. Wij komen aan gemiddeld 150 gram groenten en 1 stuk fruit.

Voor de goede orde: we weten nog lang niet genoeg over de stoffen in onze voeding die van belang zijn voor het behoud van een normale gezondheid en over de hoeveelheden die we daarvan precies nodig hebben. In groenten en fruit zitten waarschijnlijk ook andere stoffen dan vitamines en mineralen die nodig zijn voor het behouden van een normale gezondheid. Vandaar het advies om vooral gevarieerd te eten.

Ouderen kunnen de aanbevolen hoeveelheid vitamine D niet uit de voeding halen. Verder lukt het vrouwen die zwanger willen worden vaak niet om voldoende foliumzuur uit de voeding te verkrijgen. Ook de mate waarin het lichaam in staat is ijzer op te nemen, valt vaak tegen. Mede reden waarom vrouwen in de vruchtbare leeftijd vaak een ijzertekort hebben. Als iemand veganistisch eet en dus niets van dierlijke oorsprong dan is het niet mogelijk voldoende vitamine D en B12 op te nemen.

Ik lees steeds over antioxidanten en vrije radicalen. Wat zijn dat nu eigenlijk?

Feitelijk is het lichaam een kleine, ingewikkelde chemische fabriek. Daarbij komen stoffen vrij die we ook wel vrije radicalen noemen. Ze spelen zelf vaak een nuttige rol maar kunnen ook allerlei reacties geven. Die leiden bijvoorbeeld weer tot veroudering. Antioxidanten zoals vitamine C, vitamine E, carotenoïden en flavonoïden beschermen het lichaam tegen vrije radicalen. Ze spelen dus een rol bij het behoud van gezonde cellen en weefsels.

Preventieve maatregelen zijn minstens zo belangrijk. Het is bijvoorbeeld belangrijk om in de zon een zonnebril te dragen (UV-licht draagt bij aan de veroudering van de ogen), niet onbeschermd te zonnen (veroudering van de huid) en niet te roken.

Hetzelfde geldt voor onregelmatig (een zittend bestaan en dan eens per week fanatiek squashen) én erg intensief sporten. Het is de vraag of dat wel zo gezond is.

Tegelijkertijd is het belangrijk om het antioxidant-systeem op peil te houden. Door dagelijks wat langer te bewegen met een niet te zwaar inspanningsniveau (denk aan fietsen, zwemmen, bergwandelen, traplopen) in combinatie met het eten van ruim groenten en fruit. Het lichaam bouwt dan via de voeding geleidelijk een sterk eigen antioxidant-systeem op.

Waarom is vette vis eten zo belangrijk?
Feitelijk gaat het niet zo zeer om het eten van vette vis. Maar in vette vis zitten wel veel Omega-3 vetzuren. De belangrijkste zijn EPA en DHA. Deze vetzuren spelen een belangrijke rol bij het gezond houden van hart en bloedvaten, maar ook bij de ontwikkeling en het functioneren van het zenuwstelsel.

De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert 1 tot 2 porties vette vis per week te eten. Kinderen krijgen nogal eens het advies extra EPA en vooral DHA in te nemen als ze erg druk zijn. Omega-3 vetzuren en eiwitten in vette vis helpen ook de huid in conditie te houden. Omega-3 vetzuren zitten veel in algen en komen zo via de marine voedselketen terecht in vis.

Een gezonde huid door goede voeding, kan dat nou echt?

Veroudering van de huid zullen we waarschijnlijk nooit helemaal kunnen voorkomen, maar diverse vitamines, mineralen, carotenoïden, flavonoïden en Omega-3 vetzuren helpen wel de huid in conditie te houden. Bij voldoende inname van deze voedingstoffen is gebleken dat de huid dikker en elastischer blijft. Het gaat vooral om die voedingstoffen, die ook veel in groenten, fruit en vette vis zitten. Ook de flavonoïden in rode wijn en pectiden hebben een positief effect.

De UV-straling in zonlicht (en de zonnebank) droogt de huid uit en is een risico voor versnelde veroudering van de huid. Uit klinisch onderzoek is gebleken, dat antioxidant vitamines, carotenoïden, flavonoïden en Omega-3 vetzuren in de juiste verhouding de huid enige bescherming kunnen bieden en helpen in conditie te houden.

Heb je een vraag?

We staan voor je klaar!

Bel 055 – 533 5612, stuur een mail naar hello@vitunique.nl of laat hieronder een bericht voor ons achter.

Weet jij wat je nodig hebt?

Doe de online test
x

Betaal in drie termijnen

Even geen bestedingsruimte? Geen probleem. Met IN3 betaal je in 3 keer binnen 60 dagen.

  • Afbetalen in 3 gelijke termijnen
  • 0% rente en geen bkr controle
  • Terugbetaling binnen 60 dagen
  • Alles online regelen
Jouw totaalbedrag 60
1
Betaal vandaag 20
2
Betaal over 30 dagen 20
3
Betaal over 60 dagen 20